Amerikanska Ambassaden

Hej! Idag klockan halv 6 åkte pappa och jag hemifrån för att åka till amerikanska ambassaden. Jag kom dit fem i 7 vilket var fört av alla Explorius studenter men bara en/två minuter senare kom Lovisa också. Efter ett tag kom alla andra från Explorius och vi stod tillsammans utanför och vänta på att de skulle öppna vilket de gör klockan 8. När jag väl kom igenom säkerheten så fick man sätta sig i ett väntrum med en nummerlapp och vänta på sin tur. Först fick jag lämna in mina papper sen fick jag sätta mig och vänta igen, när jag sen blev uppropad fick jag gå till en annan lucka och göra fingeravtryck och sen sätta mig och vänta igen. Efter ett tag ropa de upp mig igen och jag fick gå till luckan längst bort för min intervju som var mycket enkel. Jag trodde inte att det skulle vara en svår intervju eftersom att jag har läst så många bloggar där de säger att det är jättelätt och inget att oroa sig för och det var det verkligen inte. Först fick jag lämna fingeravtryck igen (tror det vra för att se så att det var jag) sen var konversatinen ungefär: "so you are going to America?" "yes" "do you know where you are going?" "to Idaho" "ahh where in Idaho?" "to Payette" "which grade are you in?" "I just finished first year in high school" "Idaho have beautiful mountains". Sen fick jag tillbaka några papper av henne sen var jag klar. 
 
 När jag såg ambassaden så var det taggtråd högst upp på staketet/murarna sen var det så otroligt hög säkerhet att det såg läskigt ut, men när ma väl kom in i väntrummet så var det riktigt hemtrevligt och det fanns toalett och en automat som man kunde köpa godis/dricka ifrån. 
 
 En ska som det stod i papprena väldigt tydligt var att man inte fick ha med sig kamera eller mobil med kamera. Jag hitta en mobil utan kamera hemma som jag tog med mig eftersom att jag inte kan vara själv i stockholm utan mobil, men det var helt onödigt eftersom jag lika bra hade kunnat ta med mig min iphone, jag blev ju av med min utan kamera också. En annan bra ska att tänka på är att komma tidigt och stå i kö så man kommer in i tid. Jag kom dit klockn 7 men redan halv 8 var det jättelång kö och det går inte direkt fort frammåt. Jag är jätteglad att jag hade några att gå med, skulle vara jobbigt att stå i kön själv med tanke på att det var kallt och jag var nervös, plus att det är tråkigt.
 
 Efter att vi gick ut från ambassaden så hade många redan gått, men vi som var kvar ställde oss och posa framför amerikansk ambassaden skylten i ca en halvtimme eftersom vi vänta på att någon skulle gå förbi som kunde ta kort på oss. När vi var klara mötte vi up de andra och gick till Explorius kontor. De trodde bara det var två som skulle komma och så kom vi ungefär tio stycken haha, men det var kul! När vi var klara på kontret gick vi för att äta men eftersom att det var lunchrusning så var det ganska svårt. Efter ett tag fick vi iaf ett bord på Vapiano. Klockan två gick vi till en park (vet inte vad den heter) där Explorius bjöd på glass. Vi satt och prata och hade det trevligt, sen gick många hem och vi var bara 7st kvar. Vi bestämde oss för att åka till en Brittisk affär eftersom att det inte finns någon Amerikansk i Stockholm, där köpte jag Jelly Beans och vanilj cola. Efter det åkte alla hem och jag tog 16.07 tåget hem till Västerås igen. 

 Bilder har jag inte eftersom att jag inte hade mad mig kamera/mobil (ALLA SOM SKA DIT; TA MED ER DET) men jag var med på bilder som skulle upp på facebook så snor dem sen och lägger upp här. Nu finns det inget som hindrar mig från att åka till USA, nu är det verkligen bara det roliga kvar. I helgen eller nästa ska jag provpacka och innan jag åker på segelsemester om 2.5 veckor så måste jag ha köpt alla presenter förutom godis och vara redo att åka för när jag kommer hem är det bara en vecka kvar tills jag åket. Är sjukt taggad! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0