Första skoldagen

Min dag: Jag och min vsyster gick upp vid halv 7 för att äta frukost. Kvart i 8 åkte vi hemifrån till skolan. Det var sååå mycket mer människor än vad jag trodde det skulle vara, det gick knapt att komma fram i korridorerna. första period hade jag goverment, det var inte så många där och de flesta var utbytesstudenter. Läraren var bra och jag känner att det är en bra klass. Andra period hade jag food and nutrition, kommer nog bli en bra klass, läraren verka slapp och vi fick godis haha. Tredje period hade vi english 3, det är den klassen jag är mest nervös över pga den är svår och jag är rädd för att bli underkänd, men det kommer nog gå bra (hoppas jag). Han dock bara vara där i fem min inann de ropa ut att alla seniors skulle komma till ett rum. Jag och de andra utbytesstudenterna gick dit och fick ställa oss upp inför alla, vi ska presentera oss på fredag nästa vecka och säga vilka vi är och vad vi tycker om osv, kommer väll dö men aja. Mr. Helliker som är rektor prata om vad vi inte får göra och annat "viktigt". Efter engelskan hade jag teen living. Den klassen tog jag för att de sa att vi skulle sy i den klassen, men det ska vi inte alls göra. Det vi ska göra är att lära oss att ta hand om pengar, är inte alls peppad på den klassen men det kanske blir bra. 
 Efter det hade vi lunch. Jag och min vsyster och våran granne gick till subway för att äta sen fick vi typ springa tillbaka, man har ju bara 30min på sig att äta. Det var iaf en god macka! Efter maten hade jag Algebra 2. Den klassen var sjukt stökig ochd et satt en tjej bakom mig som skrek hela tiden och som prata när vi skulle vara tysta, klarar verkligen inte av de människorna. Sjätte period hade vi idrott. Det var i gymnastikhallen och det var verkligen jättemycket människor där. Det var två olika klasser där så det var säkert ca 60 människor där. Vi blev uppropade och sen fick vi göra vad vi ville, alla gick typ och satte sig så jag och Lea och en tjej från dance teamet satte oss och prata. 
 Sjunde period hade jag creative writing, jag måste byta den klassen!! Det är ungefär tio personer där och alla är freshmens och de är fett awkward. Kommer inte att ha någon att prata med så imorgon ska vi åka tidigare till skolan så jag kan fixa det. 
 Efter skolan hade vi 15min på oss att byta om innan dansen börja. Dansen var kul, känner att jag kan hela dansen iaf, men jag är jättenervös inför att uppträda imorgon!! Men vi har practice imorgon också så det ska nog gå bra. Efter dansen kom mina vföräldrar och hänta oss och vi åkte direkt och åt innan vi åkte till walmart för att köpa mat och skolsaker vi har fått instruktioner på att köpa under dagen. När vi var klara där åkte vi till k-mart och köpte presenter till sectet sister gifts som vi har i dansen. Det går ut på att alla får en person som de ska köpa present till och så alla köper en present och alla ger en, i slutet av året kommer vi få veta vem det är vi har fått presenter av. 
 När vi kom ut från k-mart och skulle låsa upp bilen så hade min vmamma låst in nycklarna i bilen. Lea och jag gick till kiwi loco och åt frozen yogurt medans de fixa bilen. Underbart ju, älskar frozen yoghurt!! Det tog bara en halvtimme så var bilen fixad igen så vi kunde åka hem.
 Sen jag kom hem har jag packat upp lite saker och gjort min engelska som jag inte gjorde på lektionen och ska snart gå in och duscha och sen måla naglaran och sen sova. 
 Okej, vad jag tycker om high school: jag älskar det, helt underbart! Jag tycker det är jättekul att man får välja vilka klasser man vill ha och jag tycker det är härlig stämning. Men det är heeelt anorlunda från den svenska skolan. Det enda vi har gjort idag är att gå igenom vad man inte får göra; inte komma försent, inte lämna in arbeten försent, inte prata i klass osv och vad som händer om man gör det. Har fått veta när det är kvarsittning och har också fått hall passes som jag kan använda för att gå på toaletten under klass. Jag har två hall passes per 9 veckor. Man ska också säga lärarens efetrnam och allt är så otroligt strikt. Om man äter under klass får man kvarsittning, om man inte följer dress coden får man kvarsittning, om man kommer 5 sekunder försent får man kvarsittning (alvarligt, precis när klockan ringer stänger de dörrarna och om man inte hinner så komemr man inte in i klassrummet). En annan sak som också är helt anorlunda är sättet de sätter betyg på. Man kan göra massa saker för att få extra credit tex så får jag extra credit för att min vmamma signerar ett papper, eller för att ta med sig sukini till skolan eller för att ta med plast boxar, för att ge tillbaka hall passen, eller för att göra exta uppgifter eller lämna in saker tidigare osv. Sen får man procent på allt man gör vilket betyder att om man får 100% så får man A. 
 När vi var på mötet under engelskan så fick vi veta att om man har full närvaro under en kvarts år så får man 25 dollar att spendera vart man vill, jag ska lätt få det! Imorgon är det pirate friday vilket betyder att vi har kortare lektioner, länger lunch (55min, woho) och assembly. Assembly är att alla samlas i gympasalen och peppar inför football gamet som är på kvällen, kommer bli fett kul! 
 Nu är klockan halv 12 och jag måste hinna duscha innan jag går och sover. Jag lägger upp bilder senare för nu är dte alldeles för sent. Ha det bra! 

Kommentarer
Postat av: Linnea

Intressant att höra om dina små äventyr i USA, kommer lugnt följa din blogg! Ha det så bra nu :)
/ din kusin (Linnea) xD
ps. Kolla gärna in min blogg om du har tid :)

2012-08-25 @ 13:54:47
URL: http://vingaravis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0